Recension: Volkswagen Golf R

Utsedd till årets bil 2013. Vi testar Golf i racingutförande med 300 hk och fyrhjulsdrift.

Volkswagen har till och med lyckats få en hel storleksklass uppkallad efter sig.

Golf heter självfallet modellen som utgör ”Golfklassen” där vi bland annat hittar konkurrenter som Audi A3, BMW 1-serie, Volvo C30 med flera. Bilen är känd för hög säkerhetsnivå, innovativ teknik och god bränsleekonomi. Golf fick ännu ett kvitto från omvärlden när den vann ”World Car of the Year” år 2013. Nu är det dock dags att introducera nya adjektiv där bland annat miljö och sportighet står i fokus. Volkswagen jobbar på hela skalan. Vi står längst ut i ena änden med en Golf R tillhands, deras nya sportiga Golfmodell. Kan vi klassa Golf även som en sportbil?

Motor & prestanda

En 2-liters turbomotor med 300 hk skickar iväg Golf R 0-100km/h på 5,1 sekunder (4,9 sek med automatlåda) med manuell 6-växlad låda. Vårt utförande har manuell låda vilket jag ofta inte ramlar på hos dagens pressbilar. Max vridmoment på 380 Nm nås vid 1 800-5 500 v/min och toppfarten landar på 250 km/h. Bränsleförbrukningen är förvånansvärt låg och ligger vid blandad körning på 0,71L per mil och 5,9l/mil vid landsvägskörning, enligt Volkswagen. I praktiken ligger förbrukningen sällan så lågt då motorn används i helt annat syfte än för snål bränsleförbrukning och min gissning är att de som köper den här bilen snarare hoppas att den drar under litern vilket den gör under en veckas körning.

Komfort & köregenskaper

Att köra Golf R i normalläge är ingen fröjd även om det slår positivt ut på bränsleförbrukningen, speciellt i stadstrafik. Den känns trött och tung. Med en snabb knapptryckning på displayen känns bilen mycket mer rapp och pigg i sportläget som används mer eller mindre hela tiden, förutom under längre turer på grund av det dova, högljudda avgassystemet som tröttar ut en vid längre turer. Långt ifrån skönt för de som sitter i baksätet.

Volkswagen har utvecklat ett nytt sportfjädringssystem till Golf R (karosshöjden har sänkts med 20 mm), ett nytt progressivt styrsystem, liksom ”ESC Sport” – ett läge där den elektroniska stabiliseringskontrollen kan kopplas ur helt, exempelvis vid körning på bana. Som tillval hör även ett vidareutvecklat dynamiskt chassiregleringssystem (DCC) med en körprofilsväljare som nu också har fått ett Race-läge. Det är läget som gäller när vi lämnar stadstrafiken.

Fjädringen känns hård men inte för stötig och fyrhjulsdriften gör bilen rolig att köra med full kontroll på kurviga vägar. Inte det minsta hjulspinn från stillastående vilket tyder på god kraftöverföring från fram till bakaxel. Manuell växellåda innebär lite mer jobb med höggerhanden då det är viktigt att ligga på rätt varvtal för att få ut maximalt ur motorn. Bilen känns kompakt och solid på vägen med något av en ”gocarts-känsla”. Sportstolarna och den sportiga ratten med elservo ger ett sportigt intryck och känslan höjs än mer av det dova motorljudet som övergår till råstyrka och sus av turbon när vi varvar ur växlarna på raksträckorna.

Som rekommenderade tillval bör ”lane assist & Dynamic Light assist” (6 500 kr) nämnas som indirekt hjälper och höjer säkerhetsaspekten hos föraren. Även chassiregleringen DCC (8 500 kr) bör väljas till för de som gillar dynamisk körning.

Design

Det råder inga tvivel om att nya Golf R är generöst utrustad med en rad speciellt anpassade och exklusiva detaljer som skvallrar prestanda, signerat Golf R. När dörrarna öppnas lyser trösklarna upp i samma blå ljus som lyser upp instrumentpanel och resten av interiören. En snygg detalj som uppskattas i mörker. Som standard sitter 18 tumfälgar (vi har 19″ som tillval), snygga U-formade bi-xenon-strålkastare med nydesignade LED-varselljus, samt mörkröda LED-baklysen och dubbla avgasrör med fyra kromade ändrör. Golf R ser busig ut i utseendet men ändå inte för ”pojkaktig”.

Invändigt är det inte mycket att klaga på. Sportstolarna är klädda i en kombination av Alcantara/tyg och plastdetaljerna håller god kvalitet liksom den läderklädda ratten men det är inget som sticker ut skulle jag påstå. Ett extra plus till radio/CD/navigation-systemet med pekskärm som känner av när du är framme och trycker och visar upp menyraden automatiskt. Den göms efter att du är klar, vilket snyggt och innovativt gömmer knappar som inte alltid behöver synas och finnas tillgängliga.

Summering

Nya Golf R är sann körglädje. Det finns tillräckligt med prestanda i kärran för att du som förare skall kunna avnjuta roliga omkörningar och samtidigt enkelt manövrera bilen i både stadstrafik och på krokiga landsvägar. Golf R känns mer som en sportbil än en Golf och det avspeglas på prislappen, cirka 14 000 kr billigare än Audi S3 Sportback. BMW M135i (320 hk) hittas för någon tusenlapp mer och samma modell med fyrhjulsdrift för 418 500 kr. Det är alltså där vi har konkurrenterna. Vi får se hur Golf R tas emot hos konsumenterna men faktum kvarstår att Golf R har alla förutsättningar att lyckas med tanke på de övriga framgångarna hos Volkswagens ”car of the year”.

Specifikationer

Pris SEK:  från 376 900
Modell: fyradörrars hatchback
Mått, CM: Längd 4 276/Bredd 1 799/Höjd 1 460
Tjänstevikt, KG: 1 486
Motor: 2.o-liters TSI med turbo. Volym 1 984 cm3. Max effekt 300 hk (221 kW). Max vridmoment 380 Nm vid 1 800-5 500 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. 6 vxl manuell låda. (finns med DSG-automatlåda)
Prestanda: 0–100 km/tim 5,1 s. Toppfart 250 km/tim.
Förbrukning: 0,71 l/mil vid blandad körning.
CO2-utsläpp: 165 g/km.