Recension: Transistor

Supergiant Games är tillbaka med ännu ett magnifikt spel.

När Supergiant Games gav beskedet att de arbetade på sitt nästa projekt med namnet ”Transistor”, blev jag minst sagt upprymd. Deras förra spel, ”Bastion”, var en oförglömlig spelupplevelse och jag hade förhoppningar på att de skulle göra mig lika imponerad en gång till. Det gjorde de.

”Transistor” utspelar sig i  en dystopisk och futuristisk storstad kallad Cloudbank, där du som den vackra sångerskan Red, tillsammans med det talande svärdet Transistor, måste försöka nysta upp trådarna kring en våg av förstörelse som plötsligt sköljer över staden. Handlingen börjar explosionsartat, och har ett till en början väldigt enkelt upplägg – ta dig mellan olika stadsdelar i Cloudbank, förgör dina fiender och avancera vidare. Denna enkla premiss blandas dock snabbt upp med handlingen och blir mer och mer komplex. Det känns svårt att förstå särskilt mycket av vad som pågår i början av spelet, men det är ett medvetet val från utvecklarnas sida, och handlingen utvecklas och blir allt djupare i takt med att spelet avancerar framåt.

Transistor Review Story

Handlingen för dig genom framtidsstaden Cloudbank och dess unika kvarter.

Striderna är enormt underhållande och kombinerar strid i realtid med turbaserad planering på ett sätt som känns användarvänligt och underhållande. Det är  i likhet med spelets upplägg inte svårt att förstå grundkonceptet för att slåss, men även striderna och sätten de utförs blir mer och mer varierade och utmanande allt eftersom. Och handlingen finns även i stridssystemet. Det låter förmodligen underligt, men du slåss genom att använda och kombinera olika typer av förmågor via ditt svärd, och varje förmåga  är i själva verket minnen från personer vars kroppar du stött på eller på annat sätt kommit i kontakt med. Ju mer du använder de olika förmågorna, ju mer bakgrundshistoria låses upp för varje person som förmågan representerar. Det kan kännas en smula komplicerat till en början, men när tanken väl sjunkit in och man börjar prova olika kombinationer av förmågor så är det enormt underhållande.

Transistor Review Combat

Striderna blandar turbaserade spelmoment med realtid på ett beroendeframkallande sätt.

Både grafik och musik är helt enastående. Supergiant Games fick beröm för sitt soundtrack till Bastion, och de lär få beröm ännu en gång. Miljöerna är aldrig tråkiga och ofta enormt vackra, det finns inget att anmärka på överhuvudtaget vad gäller ”Transistors” estetik.

Transistor Review Skills

Transistor är ett väldigt vackert spel, med färgglada ikoner och estetiskt tilltalande menyer och miljöer.

Det enda som drar ned spelupplevelsen för mig är längden på spelet. En genomspelning är klar på ca 5-6 timmar, och även om det är underhållande från början till slut så lämnar det en mycket bitter eftersmak i munnen. Jag kan inte sluta tänka på hur fantastiskt det hade varit att få utforska världen på allvar och verkligen få bli en del av den, uppleva och se mer av allting. För ”Transistor” känns mest som ett smakprov på vad det skulle kunna varit om det fått möjligheten. Det är ett fantastiskt och enastående smakprov som alla bör pröva. Men likväl bara ett smakprov.