Recension: Mario Kart 8

Japaner tolkar karting för åttonde gången.

Japanernas tolkning av karting är en av historiens bäst säljande spel någonsin och nu gott folk har Wii U fått tillökning i form av japansk karting. ”Mario Kart 8” rullades ut i torsdags med en stor börda på sina axlar – att rädda Nintendo och Wii U. Sedan premiären av Wii U hösten 2012 har bara knappa 7 miljoner enheter sålts, vilket är mindre än en fjärdedel som föregångaren Wii sålde under samma period, och enbart ”Mario Kart Wii” såldes i 35 miljoner exemplar. Så, man behöver inte vara ett mattegeni att räkna ut att ”Mario Kart 8” knappast kan upprepa succén – hur som helst så är spelet här och vi har spelat det.

Trots att jag inte spelat ”Mario Kart”-serien sedan introduktionen för 22 år sedan är det inte främmande alls. ”Mario Kart 8” följer sin tradition och förändringarna är minimala. Efter att ha avklarat den första starten, sladden, genvägen och tagit en power-up minns jag varenda knep i boken och gör snabbt perfekta superstarter, skickliga hopp-sladdar och använder bananskalen bak på bilen för att skydda min första placering i loppet – precis som för 22 år sedan.

Som föregångarna börjar resan med att välja en motorklass och cup. Genom att vinna låser du upp nya cuper och karaktärer. I sann Mario-anda låser du upp nya fordon och tillbehör genom att samla mynt under ett race. Medan mitt äventyr fortskrider in i nya cuper och när svårare motorklasser ökar utmaningen och power-upsen presenterar sig på allvar upptäcker jag snabbt den gamla hatkärleken till dessa. Alla klassiska power-upsen finns kvar men ett par nya har introducerats av Nintendo så som bumerangen som ger dig fler chanser att pricka ner motståndarna, supertutan som är en defensiv power-up och avvärjer eventuella sköldpaddskal eller pressar en motståndare av vägen.

”Mario Karts” höjdpunkt är likt sina föregångare flerspelarläget. Det är här spelet gör valuta för pengarna. Upp till fyra personer kan samsas på en tv och online kan två dela på en skärm i ett lopp om totalt tolv förare.  Självklart finns spelläget ”Battle” med i listan där varje spelare får 3 ballonger att skydda samtidigt som man ska smälla sina motståndares ballonger. Tyvärr finns inte de gamla klassiska banorna med utan istället ska alla förare cirkulera på en bana för att slå ut varandra vilket i mitt tycke eliminerar möjligheten till att gömma sig och överraska sina medtävlande, eller göra hederliga finter och trolla upp motståndarna på läktarn.

Nintendo håller hårt om i sina traditioner med ”Mario Kart 8”, kanske lite för hårt. Den mästerliga 90-talsidén håller en åttonde gång men en fler förfriskningar och spellägen behövs. Personligen vill jag se de gamla klassiska banorna introduceras – speciellt för ”Battle”-läget. Det är trots det ett underhållande spel som framförallt lyser i sällskap med vänner.