Recension: Audi RS6 Avant

Skippa Liseberg & Gröna Lund och ta med familjen ut på en åktur i nya Audi RS6 Avant med 560 hk.

Intro

Med en toppfart på 305 km/h och noll till hundra på under 4 sekunder (3,9 sek) får det vilken medpassagerare som helst att känna den där pirriga magkänslan som mest påminner om en berg och dalbana. Audi RS6 Avant är en alldeles speciell familjekombi för de som söker adrenalin. Tredje generationens Audi RS6 Avant kommer med revolutionerande prestanda och med välbalanserad råstyrka. Den har blivit lättare och effektivare jämfört med föregångaren och mycket av hemligheten sitter under huven.

Motor & prestanda

En V10:a blev en V8:a, precis som när BMW uppdaterade sin motsvarighet BMW M5. Bränsleförbrukning är något som står i fokus och faller gemensamt för alla biltillverkare idag. Audi har kapat 2 cylindrar, gått från 5-liters till 4-liters motor och dessutom skalat ned 54 kg på motorvikten. Med den nya kraftfulla V8-dubbelturbon accelererar nya Audi RS6 Avant från 0 till 100 km/h på 3,9 sek. I standardkonfiguration är topphastigheten elektroniskt begränsad till 250 km/h. Med Dynamic-paketet (tillval) höjs denna till 280 km/h, och med Dynamic plus-paketet till max 305 km/h. Trots denna prestanda drar RS6 Avant i snitt endast 0,98 liter/mil, enligt den vanliga europeiska körcykeln som mäter detta. Föregångaren drog 1,4 liter/mil i samma test vilket får ses som en mycket positiv utveckling. Vidare har Audi utvecklat cylinder-on-demand-systemet (COD) vilket innebär att när motorbelastningen endast är låg eller medelhög, kopplar systemet bort insugs- och avgasventilerna till 4 cylindrar istället för 8. Övergången mellan 4- och 8-cylindersdrift tar endast ett par hundradelar av en sekund och är inte märkbart för föraren. Vid accelerationspådrag övergår systemet som vanligt till 8-cylindersdrift. Detta kan spara upp till 5-10% av bränsleförbrukningen vid lugna hastigheter.

Den 8-växlade tiptronic-lådan har extra korta växlingstider på de första växlarna och känns otroligt kvick. Audi drive select låter mig välja körläge och bäst är alltid ”auto” men det går även att ställa in manuellt under ”indivdual mode”. Allt från stötdämpare och styrning till sportdifferentialen och avgassystemet går att ställa in själv och tips är att testa sig fram tills du hittar det läge som passar din körstil.

Komfort & köregenskaper

Det är som vanligt RS-emblem på utvalda ställen i interiören som skvallrar om att vi inte sitter i en helt vanlig Audi A6 och skulle inte det räcka för att uppmärksamma medpassagerarna om bilens prestanda gör definitivt motorljudet det. Sportavgassystemet har vi som tillval och väl inne i kupén är RS6 förvånansvärt tyst och komfortabel. Däremot ryter V8:an argt och distinkt när vi trycker ner gaspedalen och det känns som hela bilen transformerar sig och förbereder sig för vad som skall komma att ske, inom loppet av millisekunder. Responsen är blixtsnabb och jag känner mig säker vid ratten, trots 560 hästar och 700 Nm som driver mig framåt. Jag har hjälp. Hjälp av smarta system vars enda uppgift är att hålla bilen på vägen utefter mina intentioner vid ratten och vid gaspedalen. Samarbetet oss emellan är bra, mycket bra och när jag väljer att lätta på trycket och släppa efter, gör även bilen det. Från 8 ventiler till 4 utan att jag ens märker det. Att köra en RS6 som tillsynes är en familjekombi där du kan ta med vänner & familj på en åktur kan snabbt bli en lustfylld stund med delad glädje som få bilar kan åstadkomma.

Design

Visst anar även en okunnig granne att det finns mer under skalet än hos en vanlig Audi A6. Ett tränat öga lägger troligen märke till de matta aluminiumdetaljerna på karossen, den svarta högglanspolerade kylargrillen, stötfångarna, skärmarna, tröskelbreddarna och den stora takspoilern. Bak hittar vi en diffusor med två stora elliptiska kromade avgasrör som absolut skvallrar om att det finns krut under huven. Det finns två stylingpaket – matt aluminium eller Carbon – som gör det möjligt att individualisera ytterligare. Exempelvis kan du få bilen i färgen Daytonagrå matt, för den som inte pallar vaxa bilen. Invändigt hittar vi som sagt RS-emblem på snyggt utvalda ställen så som på mätartavlan och växelspaksknoppen. Det som fångar ögat mest är sportstolarna med utökade sidostöd, integrerade nackskydd och RS 6-emblem som är standard. De är klädda i en kombination av svart Alcantara och läder, och mittsektionerna pryds av diamantmönstrade sömmar. Sätena kan också fås klädda i högklassigt, rutmönstrat Valcona-läder i svart eller månsilver. Top notch helt enkelt. Mycket smått och gott kommer som standardutrustning men som vanligt finns det tillval för den kräsne så som keramiska bromsar fram och bak, sportdifferential på bakaxeln, head-up display & Bang & Olufsen Advanced Sound System som har 15 högtalare och en total uteffekt på 1.200 Watt.

Summering

Audi RS6 Avant är för många en drömbil och har även så varit för mig sedan jag först såg den. Mycket har hänt sedan dess. Den har blivit snabbare, mer effektiv och även mer mångsidig. En familjebil som snabbt kan formas till en högklassig sportbil är för mig ett magiskt ögonblick som kan delas med flera än bara co-drivern bredvid, som i en typisk sportbil med två säten. Här upplever du samma känsla och glädje med inte bara hen bredvid utan även de lyckliga medpassagerarna i baksätet. Det är värt mycket enligt mig och även om prislappen för många är dyr, ser jag upp och respekterar den person som kör en Audi RS6. Troligen är det en omtänksam och osjälvisk bilägare som helst delar körglädje med andra.

Under 2014 sker även en facelift på Audi RS6 Avant som det skrivs lite om här.

Specifikationer

Audi RS6 Avant

Pris SEK:  från 1 050 000
Modell: Femdörrars kombi med fyrhjulsdrift
Mått, CM: Längd 5 010/Bredd 1 910/Höjd 1 420
Tjänstevikt, KG: 2 010
Motor: 4.0 TFSI V8-motor med dubbelturbo. Volym 3 993 cm3. Max effekt 560 hk (412 kW) vid 6 250 v/min. Max vridmoment 700 Nm vid 1 750-5 500 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Sjuväxlad dubbelkopplings automatlåda med växlingspaddlar.
Prestanda: 0–100 km/tim 3,9 sek. Toppfart 250 km/h (280 km/h med Dynamic-paket, 305 km/h med Dynamic Plus-paket.
Förbrukning: Stad 1,39l/mil, landsväg 0,75l/mil, blandad körning 0,98l/mil.
CO2-utsläpp: 229 g/km.
Här kan du läsa pressreleasen för Audi RS6 Avant.