Recension: Audi RS5 coupé

Elegant, sportig och muskulös. Kan Audi RS5 coupé bli en framtida sportbilsklassiker?

Audi A5 coupé lanserades på marknaden år 2008 och sedan dess har Audi gett oss ett par versioner till så som en fyrdörrars sportback och cabriolet. Audi S5 kom redan samma år och visst kunde vi ana att en RS-medlem till skulle ansluta till RS-familjen. Audis dåvarande chefsdesigner Walter de Silva sade att ”Audi A5 coupé är den mest vackra bil han någonsin designat och den är på god väg att bli en designikon”. Jag kan enbart hålla med honom.

Audis svar på BMW M3 och Mercedes C63 AMG kom i form av Audi RS5 år 2010 på bilsalongen i Genève. Förra året uppdaterades RS5 och då kom även RS5 cabriolet ut på marknaden. Vi provkör Audi RS5 coupé.

Prestanda & köregenskaper

Under huven på Audi RS5 coupé hittar vi en direktinsprutad 4,2-liters V8 med 450 hk och med ett maxvrid på 430 Nm. I vanlig ordning är Quattro standard och med sin fyrhjulsdrift och sjuväxlad S-tronic växellåda sticker den iväg från 0-100km/h på 4,5 sekunder. Trots sin prestanda är Audi RS5 coupé otroligt lätt att ratta och känns till en början en aning slö och trött. Den är mjuk och tyst i tomgången och med en snabb blick invändigt är det inte mycket som skiljer den från en vanlig Audi A5. Den passar bra till en söndagstur ut på landet eller en snabbis till affären. Is that it? Nej, lägger vi örat mot marken och räknar antalet RS-emblem som strategiskt placerats ut i interören får vi en påminnelse om att något döljer sig under ytan av Audis något diskreta hölje och framtoning. Genom Audi drive select kan föraren snabbt och enkelt byta skepnad på ekipaget från exempelvis auto till dynamic mode. Snabbt som ögat växlar den ner, lägger sig på högre varv och ett dovt muller öppnar sig från de dubbla piporna där bak. Bilen känns styvare och redo för banan – från A5 till RS5 med en enkel knapptryckning. Växlingarna är kvicka och snabba och för att få ut kraften rejält ur V8:an krävs det höga varv och inget annat. Precis som RS4 Avant har RS5 coupé en riktigt högvarvig V8 som gör sig bäst vid höga varvtal. Det är då skönsången når refrängen och ni vid förarsätet inte kan hålla tillbaka leendet längre. Motorljudet är imponerande men dock något lågt trots sportavgassystem som tillval. För vissa är det kanske positivt. Men sin fyrhjulsdrift och sitt otroliga väggrepp känns RS5 otroligt stabil även under regnförhållanden. Efter att ha åtnjutit kärran under dynamic mode ser jag inga problem med att skifta tillbaka till auto och fortsätta min söndagstur. Det är ju faktiskt ganska komfortabelt ändå.

Design

Audi A5 coupé (och RS5 coupé) är ur ett designperspektiv ett lyckat koncept som tillsammans med Audi A7 sportback och Audi R8 satte prägel för hur många uppfattade Audi som sportbil under slutet av 2000-talet. Visst hade vi sett ikonerna Audi RS4 och Audi RS6 tidigare men nu lockades en helt annan yngre målgrupp. Med det sagt är Audi A5 en väldigt elegant och sportig kaross som grund för en RS-version. Trots detta känns RS5 ganska diskret och blygsam. Skillnaden från t ex Audi S5 är hårfin med några få detaljer. Vår pressbil är utrustad med en mattsvart ram runt grillen (tillval som också finns i aluminiumlook) som gör den än mer diskret. Stora luftintag och smala xenon-strålkastare med LED-varselljus ramar in fronten på ett elegant sätt. RS-fälgarna kommer i 20 tum och bakom dem skymtas högprestandabromsar med svarta högglanspolerade bromsok och vågformade bromsskivor. Breda hjulhus, tröskelbreddare och den tydligt definierade kanten till bakluckan fullbordar den sportiga looken. Två stora ovala ändrör sätter prägel på bakre stötfångaren med sin integrerade diffusorinsats som indikerar på prestanda. En integrerad bakspoilern fälls automatiskt upp i hastigheter över 120 km/h  ut ur bakluckan för att ge ännu bättre downforce. Den är dock igen fröjd för ögat. I helhelt är RS5 coupé elegant, muskulös och ”tillräckligt” sportig. Jag hade dock velat se att de tog ut svängarna något mer.

Summering

Är ni helt såld på Audi A5 coupé som bil och måste ha extra power och attityd i form av sportigare utseende – ja då är Audi S5 och RS5 det ni ska ha. Steget från Audi S5 coupé (grundpris 571 600 kr) till RS5 coupé (grundpris 785 900 kr) är nästan 200 000 kr och utseendemässigt är det ingen större skillnad enligt mig. Både utvändigt och invändigt. I S5:an sitter en V6:a på 333 hk som gör 0-100km/h på 4,9 sekunder och som ni nu vet är RS5 coupé utrustad med en V8:a på 450 hk. Det är ändå värt att nämna och köparen bör fråga sig själv hur högt detta steg från S5 till RS5 skall värderas. Värderas effekt och prestanda högst är RS5 valet för dig men en snällare kompromiss mot plånboken får du i form av Audi S5 coupé. En sak är säker och det är att Audi RS5 coupé är varmt välkomnad i klassen och lär bli en sportbilsklassiker.

Specifikationer

Pris SEK:  från 785 900
Modell: tvådörrars coupé
Mått, CM: Längd 4 649/Bredd 1 860/Höjd 1 366
Tjänstevikt, KG: 1 795
Motor: 4,2-liters V8-motor. Volym 4 163 cm3. Max effekt 450 hk (331 kW) vid 8 250 v/min. Max vridmoment 430 Nm vid 4 000-6 000 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Sjuväxlad dubbelkopplings automatlåda med växlingspaddlar.
Prestanda: 0–100 km/tim 4,5 s. Toppfart 250 km/tim (elektronisk spärr).
Förbrukning: 1,05 l/mil vid blandad körning.
CO2-utsläpp: 246 g/km.