Ubisoft-utvecklare förklarar 30 FPS-gränsen i ”Assassin’s Creed: Unity”

Ville ge spelet en mer filmisk känsla.

I en intervju med Techradar har nu Nicolas Guérin, world level design director på Ubisoft, förklarat varför de valt att begränsa bilduppdateringen i deras kommande ”Assassin’s Creed: Unity” till 30 FPS på Xbox One och PlayStation 4:

På Ubisoft har vi länge velat nå 60 FPS. Jag tycker inte att det var en bra idé då du inte tjänar så mycket på att ha den bilduppdateringen, och även för att det inte ser verkligt ut. Det är lite som ”The Hobbit”-filmen, det ser mest bara konstigt ut”.

Spelets creative director, Alex Amancio, speglade denna åsikten:

”30 var vårt mål, det känns helt enkelt mer filmiskt. 60 är bra för ett skjutarspel, men inte för ett action-äventyr. Det känns faktiskt bättre för spelare när bilduppdateringen ligger på 30 FPS. Beslutet tillåter oss även att utmana de grafiska gränserna till fullo. Vem bryr sig om ett nummer så länge som spelet ser fantastiskt ut?

Det går att debattera om betydelsen som hög bilduppdateringen har i spel, men faktum kvarstår att vi redan verkar ha nått en flaskhals för den nya generationens konsoler, något som bådar allt annat än gott för framtiden.

 

 

Via: techradar.com