John Romero: ”Shooters har så många möjligheter, men folk kopierar bara samma sak”

Doom-veteranen John Romero påpekar att vi bara har skrapat ytan på shooter-genren.

Det går utan tvekan att kalla John Romero för lite av en legend vad det gäller förstapersonsskjutare. Nu var det dock längesen vi fick se något från mannen, som har bland annat ”Doom”, ”Quake” och ”Wolfenstein” under bältet. I en intervju med sidan Develop talade han dock ut lite om förstapersonsskjutarens framtid, och hur han tycker utvecklare inom genren måste ta fler risker och våga prova på något nytt:

”Om World of Warcraft var en shooter så hade det varit en helt ny idé. Ingen hade sett någonting så stort och coolt. Den vanliga tanken med shooters är att springa runt med vapen, i första-person, och skjuta sönder allting. Men vad är det du egentligen gör? Hur är världen? Vem är du och vad bryr du dig om? Vad är det du gör som är så annorlunda? Det hade ju inte alls varit som World of Warcraft, åtminstone just för att det är en shooter. Det hade väl varit mer i stil med Team Fortress 2, mindre kartor där du fortfarande har mål, att få så mycket poäng som möjligt innan man rör sig vidare.”

John har många fina tankar om genren, men det återstår att se just hur många vägar genren kan ta innan det blir för mycket. Vad John själv har för planer för framtiden blir även det intressant att se.

 

Via: develop-online.net