Facebook introducerar annonsnätverk för tredjeparts-appar

Facebook presenterar en utmanare till Google AdSense. Nu tar sig Facebook-annonser utanför Facebook.

En av Googles största inkomst och största succé har varit företagets verktyg för distribution av annonser på webben och i appar kallat AdSense. Systemet har tillåtit publicister att skapa platser för annonser på hemsidor och i appar som fylls av annonser hanterade av sökjätten. I dag presenterar Facebook ett liknande nätverk för annonser i mobila appar. Annonsnätverket kallat Audience Network använder Facebooks etablerade system för hantering av annonsörer och riktning av annonser till användare. Systemet tillåter publicister och utvecklare av appar att tjäna pengar på annonser distribuerade av Facebook och tillåter annonsörer att köpa annonser i appar från tredjeparts-utvecklare.

Till skillnad från Googles system för distribution av annonser över webben har Facebook ett stort fokus på att integrera annonser i mobila applikationer. Facebook Audience Network tillåter utvecklare av appar att placera annonser som täcker en mobiltelefons hela skärm, annonser som är integrerat i en apps innehåll eller annonser som visas som annons-banners.

Mjukvaru-utvecklare kan påbörja integration av Facebook Audience Network från och med i dag.

Via: facebook.com
1970/01/01