Artikel: Därför köps Beats Electronics av Apple

Apple har genomfört ett av företagets största köp någonsin. Den stora frågan är nu: varför? Vi har funderat på det och tror att vi har hittat bitarna till pusslet.

Apple kan beskrivas som elektronikbranschens mest framgångsrika företag någonsin. Även om företag så som Microsoft och IBM har varit minst lika stora när det gäller börsvärde och haft mycket stora intäkter, finns det inte många företag branschen som har kombinerat så enorma intäkter med så stora vinstmarginaler. Under detta årets första kvartal höll Apple en vinstmarginal på 38 procent, 10,2 miljarder dollar. Trots sin enorma succé är det uppenbart att företaget känner stor press från investerare att hitta nya marknader och nya sätt att öka inkomster och, om möjligt, öka sina vinstmarginaler. Köpet av Beats Electronics kan ses som ett direkt svar till detta.

Apple har ett av världens mest igenkännliga varumärke. Genom sin marknadsföring och lycka bland olika marknaders övre segment har företaget vuxit och tagit platsen som ett av världens mest värdefulla varumärke, framför varumärken så som Coca Cola, McDonalds och Microsoft. När investerare tvivlar på företagets framtid har dock inte detta haft så stor betydelse. För att nå upp till investerares och branschens önskemål köps Beats Electronics av Apple. Beats Electronics är ett av få växande elektronikföretaget som når upp till Apples alla kriterier.

 

Vinstmarginal

Beats Electronics har genom stark marknadsföring och stor lycka tagit sig in i en av elektronikbranschens starkast växande marknad. Företaget har sedan sin officiella lansering för knappt sex år sedan lyckats ta över mer än 60 procent av en marknad, som enligt vissa uppskattningar växer mer än 70 procent per år. Marknaden kan enklast beskrivas som: dyra, men konsumentvänliga hörlurar. Utan att nödvändigtvis tillverka hörlurar av särskilt hög kvalité har Beats lyckats övertala konsumenter att deras produkter är värda att betala stora summor pengar för. I svenska butiker kostar ett par av företagets billigaste hörlurar minst 1 000 kronor, medan företagets dyrare modeller, med trådlös uppkoppling och aktiv brusreducering, kostar cirka 3 400 kronor. Enligt en lång rad professionella recensenter är produkternas priser inte motiverade av ljudkvalité. Istället är det produkternas popularitet som driver upp dess priser.

Beats Electronics Wireless Studio

Enligt vissa uppskattningar är produktionskostnaderna för vissa Beats Electronics-lurar cirka 14 dollar. Dessa lurar säljs för cirka 200 dollar. Även Apple skulle tycka att denna vinstmarginal är riktigt imponerande. Enligt uppskattningar kostar produktion av en iPhone 5S cirka 200 dollar. Samma produkt säljs sedan för 650 dollar i USA. Med utvecklingskostnader, reklamkostnader och alla andra kostnader som krävs för att driva ett företag har med andra ord Beats Electronics en vinstmarginal över 1 400 procent, medan Apples ligger kring 325 procent.

Skulle det vara så att Apple har letat efter en ny marknad att hämta stora marginaler ifrån, har de hittat rätt.

 

Varumärke

Jag har inga planer på att göra en djupdykning i Beats-varumärket och dess värde. Jag kan dock påpeka att Apples lycka i teknikbranschen och Beats Electronics stora succé, inte har mycket annat att tacka än ett starkt varumärke. Visst har de båda företagen tillverkat unika produkter av hög kvalité som har lockat konsumenter. Utan stark marknadsföring och lite lycka med populärkulturers utveckling hade de inte kommit långt. Även när det gäller kraft i varumärke har Beats Electronics mycket att erbjuda.

 

Teknik

Beats Electronics har länge kritiserats för att erbjuda medelmåttig teknik och innovation för mycket höga priser. Det ska dock påpekas att Beats Electronics äger unika produkter och unik teknik. Företaget har genom sina år varit med om att göra stora hörlurar, trådlösa hörlurar och hörlurar med aktiv brusreducering praktiska för konsumenter. Företaget har även arbetat med företag så som HP och HTC för att integrera bättre ljud i mobila produkter för att minska elektromagnetiska störningar från andra komponenter i produkter så som bärbara datorer.

Beats Music

Utöver teknik relaterad till hörlurar, datorer och mobiler har Beats Electronics utvecklat ett system för strömmande musik. Företaget har utnyttjat den strömmande musikens popularitet genom att skapa en tjänst driven av sitt varumärkes popularitet. Tjänsten som kan jämföras med strömmande musiktjänster så som Spotify, Rdio och Pandora, låter användare strömma musik ur ett stort bibliotek av musik. Tjänsten använder sig av redaktioner och algoritmer för att skapa musikrekommendationer till användare. Enligt uppskattningar har företagets musiktjänst inte mer än 250 000 användare, trots stora marknadsföringsförsök sedan årets början. Detta underminerar dock inte värdet av en strömmande musiktjänst för Apple.

Vi ska inte glömma att Apple har en radio-tjänst kallad iTunes Radio men kan påpeka att denna tjänst inte har samma flexibilitet som Beats lösning eller samma möjligheter att expandera socialt. Apple har försökt att skapa sociala musikupplevelser, med produkter så som Ping, men misslyckats stort.

 

Den stora förloraren

Apples köp av Beats Electronics är värt 3 miljarder dollar. Köpets storlek betyder att Apple satsar stort på Beats Elecrtonics. Detta betyder givetvis att Apple utsätter sig för risker och att företaget riskerar att anses vara köpets stora förlorare. Redan nu finns en stor förlorare: HTC.

HTC Beats Audio

Den taiwanesiska elektroniktillverkaren har varit ett av Beats Electronics största fan. HTC köpte 51 procent av Beats Electronics i augusti 2011. Köpet var tänkt att stärka företagets försäljning genom exklusiv integrering av Beats Electronics teknik i mobila produkter. Mindre än ett år senare hade HTCs försäljning sjunkit drastiskt. Företaget bestämde sig för att sälja tillbaka drygt 25 procentenheter av Beats. I september 2013 bekräftade HTC att man bestämt sig för att sälja de 25 procentenheter som man fortfarande ägde, för ett totalt värde på 265 miljoner dollar. HTCs transaktioner gav en tillfällig inkomstkälla som var viktig för företagets framtid.

När nu Apple köper Beats Electronics för 3 miljarder dollar kan man fråga sig om HTC, som inte sett svarta siffror sedan fler år tillbaka, ångrar sin försäljning av de aktier som skulle givit dem mer än 1,5 miljarder dollar.

 

Kort sagt

Beats Electronics har varit en ekonomisk succé som kombinerat en kraftigt växande marknad med stark marknadsföring och gigantiska vinstmarginaler. Hur Apple kan utnyttja detta till sin fördel återstår att se.